بخشنامه های وام های بدون ضامن بانک ها با اعتبارسنجی

بانک مسکن

بانک مسکن

بخشنامه زیر در تاریخ 06/11/1400 با موضوع : تسهیل تضامین در اعطای خرد مربوط به بخش سیاست های اعتباری و بسته سیاستی و ..  به  معاونین مديرعامل، مديریت امور، اداره کل ، واحد، مديريت های شعب، حوزه و شعب بانک مسکن ابلاغ گردید .

با سلام و احترام 

پیرو بخشنامه شماره /76/8ب مورخ 1400/08/25 و در راستای اجرای منویات ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مستند به نامه شماره 62/180492 مورخ 1400/10/29 معاون محترم امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و با عنایت به مصوبه مورخ 1400/11/05 هیئت کدیره محترم بانک به استحضار میرساند:

در اولین گام و از تاریخ صدور این بخشنامه، پذیرش ضمانت جهت اعطای تسهیلات خرد تا سقف 1000 میلیون ریال به گروه های هدف با لحاظ موارد ذیل امکان پذیر خواهد بود:

1- گروه های هدف

گروه اول:

الف-شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاه های اجرایی دولتی (شامل وزارتخانه ها، سازمان های دولتی، شرکت های دولتی و ...) و نهاد های عمومی غیر دولتی که واریز حقوق آنها از طریق بانک مسکن صورت می پذیرد.
توضیح: ملاک عمل جهت تشخیص دستگاه های دولتی و نهاد های عمومی، مفاد بند 1 و2 بخشنامه شماره /47/52 ب مورخ 1394/10/14 (و اصلاحات بعدی آن) می باشد.
ب: کارکنان شرکت های معتبر بخش خصوصی به شرح ذیل که واریز حقوق آنها از طریق بانک مسکن صورت می پذیرد.
-شرکت های بورسی و فرا بورسی
-شرکت های واگذار شده و یا در حال واگذاری توسط دولت که کماکان بخشی از سهام شرکت در اختیار دولت می باشد (با توجه به فهرست ارسالی شبکه)
- شرکت های واگذار شده توسط دولت که به کار های عمرانی عام المنفعه و ارائه خدمات زیر بنایی اشتغال دارند، مانند شرکت های آب و فاضلاب، گاز، مخابرات، برق و ...
- سایر موارد مشابه

گروه دوم:

کارکنان سایر شرکت های خصوصی که واریز آنها از طریق بانک مسکن صورت می پذیرد و با تشخیص مدیریت های شعب به تعهدات خود در خصوص کسر اقساط از حقوق پرسنل و واریز آن به حساب بانک اقدام می نمایند.

2- مصادیق تسهیلات خرد (موضوع این بخشنامه)

انواع تسیلات قرض الحسنه، مرابحه عام ، خرید خودرو و خرید کالای بادوام، مرابحه منصوبات، مرابحه ودیعه مسکن، جعاله تکمیل (جهت یک واحد)، مرابحه تعمیر واحد تجاری / اداری، مرابحه بازسازی اساسی واحد مسکونی، مرابحه موضوع انواع طرح های بانک از جمله مانا- هم تا- هم راه- کارگشا؛ حداکثر تا سقف 1000000000 ریال.
توضیح 1: در مواردی که بر اساس دستورالعمل های ذیربط، پرداخت تسهیلات مستلزم ترهین واحد مسکونی است ( به عنوان مثال تسهیلات خرید مسکن و ...)، تسهیل به شرح مفاد این نامه فاقد موضوعیتمی باشد.
توضیح 2: رعایت سقف انواع تسهیلات خرد، بر اساس سیاست های اعتباری بانک و دستورالعمل های صادره مورد تاکید می باشد.

3- نحوه اعتبارسنجی 

در اعطای تسهیلات موضوع این بخشنامه، ملاک عمل جهت تعیین رتبه اعتباری متقاضی، رتبه اعتباری مندرج در گزارش SCORE شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران بوده و انجام فرآیند اعتبارسنجی داخلی (موضوع بخشنامه پیروی) فاقد موضوعیت می باشد.

4-تسهیل تضامین

در صورت ارائه گواهی کسر از حقوق توسط متقاضی تسهیلات مشمول گروه های هدف این بخشنامه و احراز توانایی مالی متقاضی، اعطای تسهیلات خرد به شرح مفاد بند 2، مشروط به کسب رتبه اعتباری A(A1،A2،A3)،B(B1،B2،B3)، C(C1،C2،C3) بر اساس رتبه اعتباری شرکت مشاوره رتبه بندی ایران، با تنظیم قرارداد داخلی لازم الاجرا و به شرح ذیل صورت می پذیرد:
 
مبلغ تسهیلات مشمولین گروه اول در صورت کسب رتبه های اعتباری 
A / B / C
مشمولین گروه دوم
در صورت کسب رتبه های اعتباری A / B در صورت کسب رتبه اعتبار C
تا سقف 500 میلیون ریال بدون ضامن با نامه کسر از حقوق توسط متقاضی بدون ضامن با نامه کسر از حقوق توسط متقاضی با اخذ سفته / چک حسب مورد با نامه کسر از حقوق توسط متقاضی و یک نفر ضامن معتبر با اخذ سفته یا چک برحسب مورد
از 500 تا 1000 میلیون ریال بدون ضامن با نامه کسر از حقوق توسط متقاضی با اخذ سفته / چک حسب مورد با نامه کسر از حقوق توسط متقاضی و یک نفر ضامن معتبر با اخذ سفته یا چک برحسب مورد


توضیح : با توجه به اینکه سازوکار جهت اخذ چک به عنوان ضمانت در سامانه های موجود بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (صیاد و پیچک) مشخص گردیده اجرایی شدن فرایند اخذ به شرح جدول مذکر در دست بررسی بوده و متعاقبا اعلام خواهد شد. 

5- ملاحضات

1-5- در اعطای تسهیلات فوق رعایت سایر ضوابط و مقررات ذیربط من جمله ضوابط ابلاغی در چارچوب سیاست های اعتباری و دستورالعمل های صادره، عدم وجود سابقه چک برگشتی و تسهیلات معوق و ... به قوت خود باقی است.

2-5-  علاوه بر امکان پذیرش ضامن جهت مشمولین این بخشنامه، پذیرش ضمانت تسهیلات خرد بر اساس ضوابط جاری بانک به شرح بخشنامه شماره /76/8 ب مورخ 1400/08/25 نیز امکان پذیر می باشد.

3-5- در خصوص سایر متقاضیان تسهیلات خرد که مشمول ضوابط این بخشنامه نمی باشند، اعطای تسهیلات به آنان صرفا در چهارچوب ضوابط جاری بانک با در نظر داشتن مفاد بخشنامه صدرالاشاره قابل بررسی و اقدام خواهد بود.
 

تصاویر مرتبط با بخشنامه

.
جهت دانلود فایل بخشنامه دریافت تسهیلات بدون ضامن با اعتبار سنجی کلیک نمایید

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
1400/12/18 چهارشنبه
logo

کردیت اسکورینگ
مرجع تخصصی مفاهیم گزارش های اعتبارسنجی

      creditscoring linkedin  creditscoring twitter  creditscoring
1400/12/18 چهارشنبه
2020© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت سیگما  میباشد.