خبرهای مرتبط اعتبارسنجی

بانکها در تعیین و تایید ضمانت نامه های بانکی اختیار تام دارند

بانکها در تعیین و تایید ضمانت نامه های بانکی اختیار تام دارند

معتبر بودن ضامن به اختیار بانکها بوده و آنها میتوانند مشخص کنند که برای دریافت تسهیلات چه نوع ضامنی نیاز است. ممکن است یک بانک از متقاضی برای پرداخت تسهیلات دسته چک طلب کند اما در بانک دیگر ...

در مصاحبه ای که هاشم مولایی رییس گروه اعتبارات بانکهای تجاری و بانک مرکزی با خبرگزاری صدا و سیما داشت، در ارتباط با تعیین اعتبار ضامن از سوی بانکها به بحث و گفتگو پرداخت. این مباحث که پیرامون عملکرد سلیقه ای بانکها برای اخذ دسته چک، جواز کسب یا کسر از حقوق به عنوان ضامن برای ارائه وام ازدواج به زوجین بود، با سخنان مولایی این گونه ادامه یافت که: طبق قانون، بانکها وظیفه دارند تا بر پایه اعتبار سنجی و اخذ سفته یا ضامنی معتبر به ارائه پرداخت وام بپردازند.
 
او در این گفتگو با اشاره به این که در قانون، شرایطی به صورت کامل برای ضامن مشخص شده است بیان کرد: معتبر بودن ضامن به اختیار بانکها بوده و آنها میتوانند مشخص کنند که برای دریافت تسهیلات چه نوع ضامنی نیاز است. بر همین اساس ممکن است یک بانک از متقاضی برای پرداخت تسهیلات دسته چک طلب کند اما در بانک دیگر این موضوع وجود نداشته باشد. تعیین اعتبار ضامن بر عهده بانکها است، زیرا وامهای بدون ضامن از طریق منابع هر بانک تامین میشود و آنها باید از بازگشت پول خود مطمئن باشند تا بتوانند به ارائه وام به متقاضیان بپردازند.

هاشم مولایی در مورد دریافت کسر از حقوق شرکتهای دولتی از سمت متقاضیان وام به این مطلب اشاره داشت که: این موضوع هم در ارتباط با مورد گذشته است، زیرا بانکها در زمینه اعتبارسنجی بانکی متفاوت اقدام خواهند کرد و احتمال دارد یک بانک قرارداد با شرکتهای خصوصی را بپذیرد، اما بانک دیگر این قبیل تضمینها را قبول نکند. ضمن این که بانک مرکزی طی نامه ای به تمام بانکها اعلام کرده است، در ارتباط با ارائه تسهیلات به جوانان سخت گیری نشود.

رییس گروه اعتبارات بانکهای تجاری و بانک مرکزی، در ادامه بیان کرد: با توجه به این که تعیین اعتبار ضامن در اختیار هر بانک قرار گرفته است، ما نمیتوانیم جزئیات را برای بانکها مشخص کنیم. ما فقط کلیات قانون را به تمام بانکها اعلام کرده ایم. با این حال در صورتی که یک بانک از فرد متقاضی دو ضامن بخواهد، مرتکب تخلف شده است. باید در نظر داشت که تعیین اعتبار جواز کسب تحت عنوان ضامن هم موردی است که خود بانک میتواند در مورد آن تصمیم بگیرد. سخت‌گیری بانکها اگر وجود نداشته باشد به طور قطع معوقات بانکی هم با افزایش روبرو خواهند شد.

مولایی در خصوص بروز هر گونه تخلف این گونه ادامه داد که: هموطنان در صورتی که با مشکل یا تخلفی برای اخذ وام مواجه شدند، میتوانند با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی یعنی با شماره 2706 تماس حاصل کنند و مشکل خود را بیان کنند. او در ادامه سخنان خود افزود: بانک مرکزی طی بخشنامه ای که در سال 95 به تمامی بانک¬ها داشته است، آنها را موظف کرده تا از هیچ متقاضی وامی درخواست کارت پایان خدمت نداشته باشند، اما گویا برخی از همکاران در شبکه بانکی اطلاعی از این ابلاغیه ندارند. باید باز هم این ابلاغیه را برای بانکها ارسال کنیم تا همه آن‌ها به این موضوع واقف شوند و مشکلی از این بابت به وجود نیاید.

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
1400/12/18 چهارشنبه
logo

کردیت اسکورینگ
مرجع تخصصی مفاهیم گزارش های اعتبارسنجی

      creditscoring linkedin  creditscoring twitter  creditscoring
1400/12/18 چهارشنبه
2020© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت سیگما  میباشد.